Grøn energi

Dette alsidige undervisningsforløb handler om grøn energi, og introducerer eleverne i udskolingen for problemstillinger relateret til energiforsyning, bæredygtighed og klimapåvirkning.

Introduktion

Naturlandet vil med en række interaktive undervisningsforløb gøre det nemmere og sjovere, for både lærere og elever at tage en del undervisningen uden for klasselokalet.

Dette undervisningsforløb om grøn energi er målrettet elever i udskolingen inden for fagene fysik/kemi og geografi. Forløbet er delt op i 3 dele, som kan anvendes uafhængigt af hinanden.

Forløbet er udviklet med inspiration fra undervisningsmaterialer på astra.dk, samt en række andre kilder. 

Lærervejledning

Dette alsidige undervisningsforløb om grøn energi, introducerer eleverne i udskolingen for problemstillinger relateret til energiforsyning, bæredygtighed og klimapåvirkning.
 
Undervejs tester eleverne drivhuseffekten (del 1), og bygger solovn (del 2) og vindmølle (del 3) som giver dem mulighed for selv at teste henholdsvis sol- og vindenergi.
 
I slutningen af hver del findes et evalueringsmodul, som gennemføres i appen Naturlandet Lolland-Falster. Eleverne går en kort tur, genopfrisker det lærte, og svarer på en lille quiz med 3-6 spørgsmål. 
 
  • Fag: Fysik og kemi, geografi
  • Moduler: 9
  • Længde: 17-27 lektioner
Vi arbejder på at indgå aftaler med samarbejdspartnere, så man som en del af forløbet vil kunne besøge en virksomhed/organisation på Lolland-Falster som arbejder med grønt energi. Dette vil frit kunne benyttes uanset hvilke dele af forløbet man vælger at benytte. 

Formål: 

At udvikle elevernes faglige kompetencer frem mod den fælles naturfaglige afgangsprøve. Ydermere, at udvikle deres kritiske sans relateret til klima- og miljøproblematikker, både globalt og lokalt.

Kompetenceområder:

  • Undersøgelseskompetence;
    Eleven gennemfører enkle undersøgelser fx tester drivhuseffekten.
  • Modelleringskompetence;
    Eleven konstruerer enkle modeller fx om drivhuseffekten og effektiviteten af hjemmelavede vindmøller.
  • Perspektiveringskompetence;
    Eleven perspektiverer egen viden til både lokale forhold, historiske forhold og FN's verdensmål.
  • Kommunikationskompetence;
    Eleven diskuterer problemstillinger, der knytter sig til emnet grøn energi.