Grøn energi

Dette alsidige undervisningsforløb handler om grøn energi, og introducerer eleverne i mellemtrinnet for relevante problemstillinger, med et særligt indblik i lokale forhold.

Introduktion

Naturlandet vil med en række interaktive undervisningsforløb gøre det nemmere og sjovere for lærere og elever at tage en del undervisningen uden for klasselokalet.

Dette undervisningsforløb om grøn energi er målrettet elever i mellemtrinnet indenfor faget natur/teknologi. Forløbet er delt op i 3 dele, som kan anvendes uafhængigt af hinanden.

Forløbet er udviklet med inspiration fra undervisningsmaterialer på astra.dk og skoven-i-skolen.dk, samt en række andre kilder. 

Lærervejledning

Dette forløb om grøn energi, introducerer eleverne i mellemtrinnet for nogle af de vigtigste problemstillinger indenfor energiproduktion.
 
Undervejs lærer eleverne om grøn energi og vindmøller (del 1), vindens kræfter (del 2) og solenergi (del 3).
 
I slutningen af hver del findes et evalueringsmodul, som gennemføres i appen Naturlandet Lolland-Falster. Eleverne går en kort tur, genopfrisker det lærte, og svarer på en lille quiz med 3-5 spørgsmål. (OBS: Denne del er under udvikling og understøttes ikke i appen endnu)
 
  • Fag: Natur/teknologi
  • Antal moduler: 9
  • Længde: 14-21 lektioner
Der er forslag til ekstra øvelser og aktiviteter undervejs i forløbet, således kan der være stor variation af længden af det samlede forløb. Længden af individuelle moduler fremgår af indholdsfortegnelsen i de enkelte forløb.

Formål: 

At udvikle elevernes faglige kompetencer frem mod den fælles naturfaglige afgangsprøve. Ydermere, at give eleverne kendskab til grøn energi og problemstillinger indenfor emnet.
  • Undersøgelseskompetence;
    Eleven gennemfører undersøgelser fx tester vind- og solenergi med relevante apparater.
  • Modelleringskompetence;
    Eleven laver enkle modeller fx bygger en miniaturevindmølle.
  • Perspektiveringskompetence;
    Eleven perspektiverer egen viden til globale og lokale forhold.
  • Kommunikationskompetence;
    Eleven diskuterer problemstillinger, der knytter sig til emnet grøn energi.