Bioplast

Dette alsidige undervisningsforløb med emnet bioplast, introducerer eleverne i udskolingen for problemstillinger relateret til bæredygtighed og genbrug. Undervejs producerer eleverne deres eget bioplast, samt tester nedbrydeligheden af plast i naturen. 

Undervisningsforløb

Emnet er tiltænkt som et forløb der strækker sig over flere uger, men de individuelle moduler kan anvendes delvist uafhængigt af hinanden.

  • Fag: Fysik og kemi, biologi
  • Moduler: 5
  • Længde: Op til 16 lektioner

Der skal medregnes ventetid hvis man vil teste nedbrydeligheden af bioplast i Modul II. Påbegynd eventuelt eksperimentet op til en kortere ferie.

Formål: 

At udvikle elevernes faglige kompetencer frem mod den fælles naturfaglige afgangsprøve. Ydermere, at udvikle deres kritiske sans relateret til klima- og miljøproblematikker, både globalt og lokalt.

Kompetenceområder:

  • Undersøgelseskompetence;
    Eleven gennemfører enkle undersøgelser og fremstiller bioplast.
  • Modelleringskompetence;
    Eleven konstruerer enkle modeller fx over nedbrydelse af bioplast.
  • Perspektiveringskompetence;
    Eleven perspektiverer egen viden til både lokale forhold samt FN's verdensmål.
  • Kommunikationskompetence;
    Eleven diskuterer problemstillinger, der knytter sig til emnet bioplast.