Naturparker

Dette alsidige undervisningsforløb handler om naturparker, og introducerer eleverne i indskolingen for de 3 store naturområder, som vi har i Naturlandet: Naturpark Maribosøerne, Naturpark Nakskov Fjord og Naturområde Guldborgsund.

Introduktion

Naturlandet vil med en række interaktive undervisningsforløb gøre det nemmere og sjovere for lærere og elever at tage en del undervisningen uden for klasselokalet.

Dette undervisningsforløb om naturparker er målrettet elever i indskolingen indenfor faget natur/teknologi. Forløbet er delt op i 3 dele, som kan anvendes uafhængigt af hinanden.

Forløbet er udviklet med inspiration fra undervisningsmaterialer på astra.dk og skoven-i-skolen.dk, samt en række andre kilder. 

Lærervejledning

Dette forløb om naturparker, introducerer eleverne i indskolingen for Lolland-Falsters særlige naturområder.
 
Undervejs lærer eleverne om Naturpark Maribosøerne (del 1), Naturpark Nakskov Fjord (del 2) og Naturområde Guldborgsund (del 3).
 
  • Fag: Natur/teknologi
  • Antal moduler: 9
  • Længde: 16-30 lektioner
Der er forslag til ekstra øvelser og aktiviteter undervejs i forløbet, således kan der være stor variation af længden af det samlede forløb. Længden af individuelle moduler fremgår af indholdsfortegnelsen i de enkelte forløb.

Formål: 

At udvikle elevernes faglige kompetencer frem mod den fælles naturfaglige afgangsprøve. Ydermere, at give eleverne kendskab til forskellige dele af naturen, og deres unikke karakteristika.

Kompetenceområder:

  • Undersøgelseskompetence;
    Eleven gennemfører enkle undersøgelser fx undersøger dyrelivet i nærliggende naturområder.
  • Perspektiveringskompetence;
    Eleven perspektiverer egen viden til historiske og lokale forhold.
  • Kommunikationskompetence;
    Eleven diskuterer oplevelser og erfaringer med naturparker, og lærer at bruge simple fagord.