Fugle og insekter

Dette alsidige undervisningsforløb handler om fugle og insekter, og introducerer eleverne i mellemtrinnet for de mangfoldige dyrearter, samt hjælper dem med at opsøge og undersøge dyrene på nært hold.

Introduktion

Naturlandet vil med en række interaktive undervisningsforløb gøre det nemmere og sjovere for lærere og elever at tage en del undervisningen uden for klasselokalet.

Dette undervisningsforløb om fugle og insekter er målrettet elever i mellemtrinnet indenfor faget natur/teknologi. Forløbet er delt op i 3 dele, som kan anvendes uafhængigt af hinanden.

Forløbet er udviklet med inspiration fra undervisningsmaterialer på astra.dk og skoven-i-skolen.dk, samt en række andre kilder. 

Lærervejledning

Dette forløb om fugle og insekter, introducerer eleverne i mellemtrinnet for nogle af Danmarks mest mangfoldige dyrearter.
 
Undervejs lærer eleverne om fugle og deres levevis (del 1), hvad forskellen er på insekter og andre smådyr (del 2), samt hvordan livet kan udvikle sig for visse dyrearter (del 3).
 
I slutningen af hver del findes et evalueringsmodul, som gennemføres i appen Naturlandet Lolland-Falster. Eleverne går en kort tur, genopfrisker det lærte, og svarer på en lille quiz med 4-5 spørgsmål. (OBS: Denne del er under udvikling og understøttes ikke i appen endnu)
 
  • Fag: Natur/teknologi
  • Antal moduler: 9
  • Længde: 16-33 lektioner
Der er forslag til ekstra øvelser og aktiviteter undervejs i forløbet, således kan der være stor variation af længden af det samlede forløb. Længden af individuelle moduler fremgår af indholdsfortegnelsen i de enkelte forløb.

Formål: 

At udvikle elevernes faglige kompetencer frem mod den fælles naturfaglige afgangsprøve. Ydermere, at give eleverne kendskab til mangfoldige dyrearter og deres særlige kendetegn.

Kompetenceområder:

  • Undersøgelseskompetence;
    Eleven gennemfører undersøgelser fx undersøger insekter og fugle i deres lokalområde.
  • Modelleringskompetence;
    Eleven diskuterer enkle modeller fx fuglenes anatomi, fødekæder og insekternes livscyklus.
  • Perspektiveringskompetence;
    Eleven perspektiverer egen viden til lokale forhold.
  • Kommunikationskompetence;
    Eleven diskuterer problemstillinger, der knytter sig til fugle og insekters levevis.