Bæredygtig fremtid

Dette alsidige undervisningsforløb handler om bæredygtighed, og introducerer eleverne i mellemtrinnet for de mange problemstillinger relateret til emnet, som man støder på i hverdagen.

Introduktion

Naturlandet vil med en række interaktive undervisningsforløb gøre det nemmere og sjovere for lærere og elever at tage en del undervisningen uden for klasselokalet.

Dette undervisningsforløb om bæredygtighed er målrettet elever i mellemtrinnet indenfor faget natur/teknologi. Forløbet er delt op i 3 dele, som kan anvendes uafhængigt af hinanden.

Forløbet er udviklet med inspiration fra undervisningsmaterialer på astra.dk og skoven-i-skolen.dk, samt en række andre kilder. 

Lærervejledning

Dette forløb om bæredygtig fremtid, introducerer eleverne i mellemtrinnet for nogle af tidens mest vigtige problemstillinger, og giver dem redskaber til at leve mere miljøvenligt i deres hverdag.
 
Undervejs lærer eleverne om begrebet bæredygtighed (del 1), hvordan det påvirker miljøet (del 2), samt hvad der gøres lokalt for at være mere bæredygtig (del 3).
 
I slutningen af hver del findes et evalueringsmodul, som gennemføres i appen Naturlandet Lolland-Falster. Eleverne går en kort tur, genopfrisker det lærte, og svarer på en lille quiz med 3-5 spørgsmål. (OBS: Denne del er under udvikling og understøttes ikke i appen endnu)
 
  • Fag: Natur/teknologi
  • Antal moduler: 9
  • Længde: 14-21 lektioner
Der er forslag til ekstra øvelser og aktiviteter undervejs i forløbet, således kan der være stor variation af længden af det samlede forløb. Længden af individuelle moduler fremgår af indholdsfortegnelsen i de enkelte forløb.

Formål: 

At udvikle elevernes faglige kompetencer frem mod den fælles naturfaglige afgangsprøve. Ydermere, at give eleverne kendskab til begrebet bæredygtighed, samt problemstillinger indenfor emnet.
  • Undersøgelseskompetence;
    Eleven gennemfører undersøgelser fx undersøger hvordan man arbejder med bæredygtighed lokalt.
  • Modelleringskompetence;
    Eleven laver enkle modeller fx en flaskehave som viser naturens kredsløb.
  • Perspektiveringskompetence;
    Eleven perspektiverer egen viden til FNs verdensmål, globale og lokale forhold.
  • Kommunikationskompetence;
    Eleven diskuterer problemstillinger, der knytter sig til emnet bæredygtighed.